3. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suus en Mo - WaarBenJij.nu 3. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suus en Mo - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Suus en Mo

15 Maart 2014 | Ghana, Accra

Hey lieve mensen in de lente,

Wat een vrolijkheid vanuit Nederland nu het wat mooier weer begint te worden, haha. Heel fijn!

Het is alweer maart, en dat betekend veranderingen op stage. Sinds 2 weken ben ik inderdaad het veld in; bij ziekenhuizen en apotheken op bezoek. In teams gaan we bij de apotheken en ziekenhuizen langs, een team bestaat uit 1kwaliteits persoon en 1 business/financieel persoon. Ik zit in het team bij Gabriel en Charles, en zij zijn echt geweldig. Ik kan echt heel veel van ze leren en ze zijn zó gezellig. We gaan nu vooral bij apotheken en ziekenhuizen op bezoek om ze te informeren over ons programma en om ze te selecteren, dus om te kijken of ze inderdaad in het programma kunnen.

Het werk is heel afwisselend, als we ze over het programma informeren is het eigenlijk een soort product verkopen; wij willen dat ze bij ons in het programma komen zodat de kwaliteit van de zorg en toegang tot zorg wordt verbeterd. Veel eigenaren vinden het toch wel spannend omdat het ook om een lening gaat, en willen, heel logisch, niet in moeilijkheden komen met betalingen. Het goede van Pharmacces is dat de hele financiële situatie wordt geanalyseerd of het wat betreft inkomsten vs kosten inderdaad mogelijk is om de lening terug te betalen.
Op het moment dat we een ziekenhuis of apotheek selecteren is het de bedoeling om de situatie waarin ze zich bevinden te analyseren om op die manier later zo passend mogelijke training te geven en aanbevelingen te schrijven.
Het is elke keer zo interessant om een ziekenhuis of apotheek binnen te stappen. Iedere plek heeft weer zijn eigen verhaal. Zo kwamen we bij een ziekenhuis binnen waar bijna geen patiënten waren (terwijl er bijna geen andere ziekenhuizen in de omgeving waren), de vrouw van de dokter legde ons uit dat de dokter oud is, en aan het dementeren is en dus niet meer kan werken. Omdat er geen dokter is, komen er geen patiënten, hebben ze geen inkomsten, kunnen ze geen andere dokter in dienst nemen en moet het ziekenhuis waarschijnlijk binnenkort sluiten. Ze zijn nu aan het nadenken over een lening zodat ze een dokter in dienst kunnen nemen, zodat de patiënten weer naar het ziekenhuis kunnen en het ziekenhuis weer inkomsten krijgt.
In veel gevallen is geld een probleem. Geld waardoor apothekers bijvoorbeeld niet alle medicijnen kunnen inkopen en patiënten hierdoor of de juiste medicijnen niet kunnen krijgen of naar een andere apotheek moeten (en dus geen inkomsten voor apotheker). Geld voor een koelkast in een apotheek, waar bepaalde medicijnen op juiste temperatuur kunnen worden gehouden zodat de werkzaamheid van het medicijn het zelfde blijft. Of ziekenhuizen die geen geld hebben voor een scan of laboratorium, waardoor patiënten, indien mogelijk, naar een ander ziekenhuis moeten en ziekenhuizen hierdoor weer inkomsten mislopen en niet in kwaliteit van de zorg kunnen investeren.

Veel ziekenhuizen of apotheken worden gerund door dokters of apothekers, maar zij hebben tijdens hun opleiding vaak weinig geleerd over de organisatorische kant van een ziekenhuis of apotheek. Ze willen natuurlijk zorg leveren van zo hoog mogelijke kwaliteit maar weten vaak niet hoe ze het moeten aanpakken. Ik geloof echt dat een combinatie van een lening en de trainingen die cirkel kan doorbreken!

Lang verhaal over mijn stage, en hoop dat het allemaal beetje begrijpelijk is, maar zo ziet het er doordeweeks voor mij uit! In het weekend liggen we minstens één middag op het strand, spreken we met vrienden af of maken we heel burgerlijk het huis schoon (Mo en ik samen is geen goede combinatie qua rommel). Mo heeft elke dag privé les, ook op zaterdag en zondag dus zijn Engels blijft voor uit gaan, vooral zijn uitspraak is heel erg veranderd. Eerst sprak hij Engels op zijn frans. Ik begreep hem vaak niet omdat het zo Frans klonk dat ik niet door had dat hij Engels praatte maar nu is dat verschil heel duidelijk!
Het feest waar ik het in mijn vorige verslag over had was echt geweldig. Op een heel groot plein, in de buitenlucht alleen maar dansen en muziek maken. Zo leuk! Zometeen is er een groot voetbal toernooi georganiseerd door Alliance Française (een frans cultureel centrum) voor alle Franstalige Afrikaanse landen én Ghana. Mo is de coach, dus zal een leuke dag worden. Er is hier trouwens ook een hockeyclub, en de oom van een collega is een soort van de eigenaar daar dus wie weet kan ik daar wel spelen of training geven of iets, lijkt me heel leuk! Oh, en zondag ga ik hier voor het eerst naar de kerk met de buurjongen, heel benieuwd hoe dat zal zijn.

Lieve allemaal, geniet van de lente.
Liefs van ons xxxxxxxxx

• 15 Maart 2014 - 17:14

Roelie En Frans:

Leuk om je verslag weer te lezen. We blijven je volgen. Anna heeft het in ZA ook goed naar haar zin, we gaan haar in mei opzoeken. Groetjes uit Leiden.

• 15 Maart 2014 - 19:47

Elly Kunst:

Hoi!! Wat leuk en fijn om jullie verhalen te lezen. Wow, boeiend. Geniet ervan. Groetjes!

• 17 Maart 2014 - 14:40

Marry:

Bijzondere dame ben je toch! Je omschrijft het heel duidelijk: een nare vicieuze cirkel in de zorg, maar wat geweldig dat jullie initiatieven dit kunnen doorbreken! Errug stoer. Keep it up :D

• 20 Maart 2014 - 22:28

Suuz:

Wat ontzettend leuk om je verslag weer te lezen, je bent een topper xx