4. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suus en Mo - WaarBenJij.nu 4. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suus en Mo - WaarBenJij.nu

4.

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Suus en Mo

16 Juni 2014 | Ghana, Accra

Lieve Allemaal,
Een tijd niks van me laten horen, althans niet via waarbenjij.nu, dus eindelijk weer een update.
Hier alles nog steeds goed. Het is zo gek want ik realiseer me dat toen ik 4 jaar geleden met Suuz naar Senegal en Mali ging, onze verslagen zo anders waren. Toen was het veel meer over wat we zagen en hoe verschillend het soms was met Nederland. Ik ben nu zo gewend aan Afrika en voel me hier zo fijn dat mijn verslagen nu meer gaan over wat ik/we meemaken.
In mei was er een conferentie over Mobile Health georganiseerd door USAID, met oa de minister van Senegal en veel andere invloedrijke personen. Dit was zo interessant. Mobile health gaat eigenlijk over gezondheidszorg ondersteund door mobiele apparaten zoals telefoons. In Ghana, en veel andere afrikaanse landen heeft bijna iedereen een mobiele telefoon, vele zelfs een smartphone. Mobiel bankieren is in veel landen al mogelijk en nu zijn er dus veel ontwikkelingen ook op het gebied van gezondheidszorg. Vaak is kennis over gezondheid een gebrek en een app kan daar heel goed bij helpen. Of bij moederkind zorg, om reminders te geven dat ze voor controlen naar het ziekenhuis moeten of medicijnen niet moeten vergeten te nemen. Tijdens mijn studie had ik hier al veel over geleerd maar was leuk om het nu wat meer in de praktijk te zien. Daarnaast ging het veel over PPP (public private partnership), dus de samenwerking tussen de private en de publieke sector. De private sector (zoals oa Vodafone) heeft vaak veel kennis en expertise (en geld natuurlijk) dus zou heel goed zijn als de private sector samenwerkt met NGO’s om op die manier bijvoorbeeld de gezondheidszorg te verbeteren.
Super interessant dus, veel geleerd, veel bijzondere mensen ontmoet, een goede ervaring!
Verder is werk fijn, ik heb veel safe care assessments (kwaliteitsbeoordelingen) kunnen doen/bijwonen de afgelopen tijd en ook daar veel dingen geleerd. Soms echt schokkende situaties gezien in een ziekenhuis. Naalden die na gebruik buiten op een openplek worden gestort, patienten die al drie dagen in een ziekenhuis liggen maar niet weten wat voor ziekte ze hebben of medicijnen ze krijgen terwijl dat bij de artsen wel bekend is, kamers waar meer dan 8 bedden staan zonder enige privacy etc. Maar ook hele goede dingen gezien waar ziekenhuizen echt bezig zijn met kwaliteitsverbetering en ookal hebben ze niet altijd de meest moderne spullen wel hun doel kunnen bereiken.

Ook zijn mijn moeder en broertje (daaf) langs gekomen, was zo gaaf om de ervaringen hier met ze kunnen te delen. Voor daaf was het zijn 1e echte Afrika ervaring en was leuk om te zien hoe hij het allemaal ervaarde. We hadden voor 3 dagen een auto gehuurd en zijn met z’n 4e naar de Volta Region geweest. Een gebied in Ghana waar alles is; bergen, rivier/delta en zee! We hebben boottochten gemaakt, bergen beklommen en watervallen bezocht. De omgeving was zo mooi, Ghana is prachtig. Verder heeft Daaf in Accra meegespeeld met het voetbal team van Mo, hebben we een fietstocht gemaakt door de bergen, naar de slavenforten van Elmina geweet en lekker aan het strand gelegen. Zo fijn dat ze hier waren, heel bijzonder. Oh, en in de Volta Region heb ik een fiets gekocht! Dus ik fiets nu elke dag naar werk. Zo leuk en geeft zoveel meer vrijheid!

En natuurlijk de worldcup is begonnen en ghana en voetbal is geweldig! Op elke hoek van de straat staat een televisie scherm, elke auto heeft ghansese vlaggetjes aan zijn auto en iedereen heeft het er over (zeker als ik ze weten dat ik uit Nederland kom sinds we van spanje hebben gewonnen!!!). Vandaag is de eerste wedstrijd van Ghana, spannend!
Verder voelt het hier naast werk soms echt als vakantie, zoveel leuke dingen. Van al die leuke dingen zal ik een soort van foto verslag maken haha, want is teveel om te vertellen. En het gaat het nog steeds goed tussen Mo en mij (woooehooee). We hebben onze eerste vakantie samen gehad, zijn paar weekendjes weg geweest en het is nog steeds zo fijn om samen te zijn. Ook natuurlijk een aantal moeilijke momenten gehad. Mo moet helaas eerder terug naar Mali omdat hij een aantal echt belangrijke zaken voor zijn familie moet regelen. Ik heb besloten om ook eerder terug te komen; dus 15 juli kom ik terug naar Nederland! Tijd gaat zo snel, en echt heel jammer dat we eerder terug gaan maar het is goed zo, we hebben al zo’n fijne tijd gehad en nog 1 more month to go!
Nu het nog maar 1 maand is voordat ik weer in Nederland ben krijg ik ook wel heel veel zin om jullie weer te zien. Maar eerst nog een fijne laatste maand hier, tot snel!
Liefs!

  • 19 Juni 2014 - 12:41

    Marry:

    Fijn dat het zo goed gaat daar! En mooie foto, nr. 11, met die boten en roze lucht :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

.....

.

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2014

4.

15 Maart 2014

3.

21 Februari 2014

2.

07 Februari 2014

De eerste week

31 Januari 2014

Nog even in NL!
Suus en Mo

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 927
Totaal aantal bezoekers 3979

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 14 Augustus 2014

.....

Landen bezocht: