2. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suus en Mo - WaarBenJij.nu 2. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suus en Mo - WaarBenJij.nu

2.

Blijf op de hoogte en volg Suus en Mo

21 Februari 2014 | Ghana, Accra

Hey lieve allemaal,
Hoe gaat het in Nederland? Begint het voorjaar al een beetje te komen?
Jullie lijken zo ver weg, heb het idee dat ik al heel lang weg ben, terwijl ik nog geen drie weken hier ben. Hier begint het allemaal een beetje normaal te worden.

Op stage gaat het nog steeds allemaal goed. Sfeer is echt fijn, er wordt heel hard gewerkt maar het is ook heel gezellig. Veel lopen er op hun sokken rond, er worden dans optredens gehouden en vandaag is het weer T-shirt Friday (zie foto). Ik kijk wel heel erg uit naar een nieuwe uitdaging op stage, maar die gaat waarschijnlijk gelukkig in maart beginnen. En eigenlijk vind/vond ik het ook wel heel lekker om rustig te beginnen.
Elke ochtend komt Taximan Jo me ophalen voor stage. De aller vrolijkste taxi chauffeur ooit! Hij is sinds 4 maanden taxi chauffeur en het is helemaal zijn ding. Een vriend heeft de taxi voor hem gekocht zodat hij kon werken. Binnen twee jaar moet hij de auto terug betalen aan zijn vriend (zonder rente), of ik hem wilde helpen door zijn vaste klant te worden!
Met Mo gaat het goed, zijn Engels gaat deze week echt heel erg vooruit omdat hij is begonnen met privé les. Merk gelijk verschil, hij durft veel meer en uitspraak is echt al beter. Dus misschien binnenkort wel een stukje van Mo in het Engels, haha.
In Ghana zijn heel veel Malinese en er is echt een Malinese gemeenschap. Mo hoort daar ook helemaal bij (en ik geloof ik ondertussen ook, als Malien blanc) en vanavond organiseren ze een groot feest hier in Accra vanwege de samenwerking tussen Mali en Ghana telecom. Ze zijn al weken bezig met de voorbereidingen; Malinees eten, Malinese modeshow, een Malinese dans etc. Dus ben heel benieuwd hoe het zal worden vanavond!

In het weekend is Labadi beach de place to be in Accra. Een van de weinige schone stranden in Accra en lijkt alsof heel Accra daar is in het weekend. Er is muziek en er zijn optredens, heel gezellig! Afgelopen zaterdag zijn we naar Labadi beach geweest met Lies en een vriendin van haar. Lies is een goede vriendin van Esther en gaat co –schappen lopen in Ghana, zo grappig om elkaar dan op het strand in Ghana te zien. ’s Avonds zijn we nog met elkaar uit eten geweest bij Mama Mia’s pizzeria. Volgens mijn collega’s moesten we daar echt gaan eten met Valentijn maar was er toen niet van gekomen dus dacht dat het wel leuk was om dat nu te doen. Was heel lekker en gezellig, Mo viel wel heel erg op, hij was zo’n beetje de enige afrikaan!!
Op de zondagen worden we wakker gezongen door alle gospelkoren. Er zijn hier zo veel kerken dat er altijd wel een dienst bezig is en er dus de hele dag door gezang te horen is. Moet eerlijk zeggen dat ik de gospelkoren wel grote verbetering vind ten opzichte van de gebedsoproepen in Mali (laat Mo het niet horen). Phylicia (secretaresse van Pharmacces) zingt ook in een gospelkoor en heeft me binnenkort uitgenodigd, zo gaaf!
De inflatie is hier enorm hoog, rond de 13/14% terwijl de inflatie in Nederland volgens mij niet hoger is dan 2%. De prijzen verschillen hier elke dag. Het geld wordt minder waard (200Cedi was bijvoorbeeld 63 euro waard en is nu 58 euro waard) dus gaan de prijzen juist weer omhoog . Heel onhandig want iedereen gebruikt weer andere koersen dus het gaat telkens over verschillende bedragen.

Tussen mij en Mo ook nog steeds alles goed. Onze eerste Valentijn samen gehad (woehoe) en het is ook wel heel grappig en anders om zo samen te wonen. Normaal moesten we in een zo korte mogelijke tijd proberen er alles uit te halen en als dan iemand boos of chagrijnig was, vonden we dat zonde van onze tijd. Maar nu is dat zoveel relaxter. Mo was laatst niet aanspreek omdat hij zo chagrijnig was, hij wilde voetbal kijken maar de TV deed het niet én Barca won (terwijl hij een Real supporter is). Normaal gesproken zou ik daar heel erg van kunnen balen maar nu moest ik er alleen maar zo hard om lachen en ben ik lekker gaan lezen. De avonden na werk/school zijn fijn, kijken vaak een filmpje gaan naar het strand of het centrum in (de toerist uithangen), hardlopen of er komen vrienden eten. Het begint allemaal een beetje het normale leven te worden, en het voelt goed!

Ik heb trouwens een Ghanees nummer hier; 00233269479103 en van Mo; 00233266397413. Whatsapp is nog wel gewoon vanaf mijn Nederlandse nummer.

Én echt super leuk al jullie berichtjes, mailtjes, appjes en facebook berichtjes, bedankt!
Liefs xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



  • 27 Februari 2014 - 17:14

    Mirte:

    Lieve Mo en Suus,
    Wat klinkt het allemaal geweldig! Fijn dat alles zo voorspoedig loopt. En dat jullie het zo naar je zin hebben samen. De foto's stralen een en al vrolijkheid uit. Genieten met volle teugen dus. Good luck. Liefs van Valentino en de Mirt

  • 03 Maart 2014 - 21:34

    Marinka:

    Aaaaah lieve Mo en Suus!
    Wat leuk om dat allemaal zo te lezen zeg. Ik heb ook echt het idee dat je al eeuwen weg bent. Ben benieuwd naar de volgende foto's en berichten :)

    We appen lieverd.
    Kusjes aan jou en Mo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

.....

.

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2014

4.

15 Maart 2014

3.

21 Februari 2014

2.

07 Februari 2014

De eerste week

31 Januari 2014

Nog even in NL!
Suus en Mo

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 3975

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 14 Augustus 2014

.....

Landen bezocht: