De eerste week - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suus en Mo - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Accra, Ghana van Suus en Mo - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Suus en Mo

07 Februari 2014 | Ghana, Accra

Lieve allemaal,
Hoe gaat het met jullie?

Hier alles goed! Ik ben nu bij Pharmaccess (stage), net veel te laat aangekomen na een taxi rit van 50 minuten terwijl het eigenlijk maar 7 minuten duurt. De taxi man zei dat hij wel “ongeveer” wist waar het was, bleek alleen echt niet zo te zijn… Met een schuld gevoel aangekomen op werk ( op je 2e dag te laat komen) is er gelukkig nog niemand, ze zijn ook allemaal te laat! Ohh ik houd van Afrika!

Ik zal wat uitleggen over Pharmacces; ze hebben twee grote programma; Safe Care en Medical Credit Fund. Medical Credit Fund is een programma waarbij Pharmacces er voor zorgt dat ziekenhuizen/ apotheken geld kunnen lenen bij een lokale bank zodat ze kunnen investeren in beter kwaliteit van de zorg (door bijvoorbeeld een MRI scan te kopen, bijscholing van personeel etc. ) hierbij krijgen ze begeleiding hoe om te gaan met het geld en hoe je die kwaliteit dan daadwerkelijk kan verbeteren.
Safe Care is het andere programma, hierbij zijn er kwaliteitseisen zijn opgesteld. Ziekenhuizen/apotheken worden aan de hand van die eisen beoordeeld en krijgen een soort van cijfer. Aan de hand van dit cijfer hebben patiënten inzichten in welk ziekenhuis goed/minder goed is en het idee is dan dat ziekenhuizen hierdoor meer in kwaliteit van de zorg zullen investeren. Want meer patiënten is uiteindelijk meer inkomsten.

Ik werk nu samen met Phylicia, dat is de secretaresse, super leuke vrouw! Deze maand zal ik haar helpen, want ze vonden dat als ik echt praktijk ervaring wil op doen ik onderaan moet beginnen. Volgende maand mag ik dan mee met de mannen (het zijn op Phylicia na alleen maar mannen die hier werken) om te beoordelen welke ziekenhuizen in het programma van Pharmacces passen. Hierna zal ik getraind worden zodat ik uiteindelijk ook de beoordeling van ziekenhuizen kan uitvoeren. De sfeer op stage is echt heel fijn, is een prachtig gebouw met een enorme tuin/veranda en hele leuke collega’s. Op vrijdag is het hier t-shirt Friday; iedereen draagt hier dan het zelfde t-shirt. Zo grappig!

Met mij en Mo gaat het ook super goed, zo fijn om weer samen te zijn. Het appartement waar we wonen is leuk. Natuurlijk deed de airco het eerste instantie niet, was er geen water en deed de koelkast het alleen als je de stekker in het stopcontact bleef vasthouden maar dat is nu allemaal wel redelijk gemaakt! Alle lieve spullen die ik van jullie heb mee gekregen hangen al aan de muren.
Mo zijn Engelse lessen gaan goed, ben woensdag mee geweest en het was echt hoog niveau al. De uitspraak blijft alleen zo moeilijk voor hem. Maar dat gaat ook vast helemaal goed komen.

Accra is mooi, veel schoner dan Bamako en Dakar. Ik kan hier een wit shirtje aan, zonder dat hij binnen 2 minuten oranje is van het stof. Ik vind Accra sowieso ontwikkelder dan Bamako en Dakar. Veel hoogbouw, huizen die af zijn, geasfalteerde wegen, KFC en zelfs shopping malls! Maar het blijft het geweldige Afrika! Het is heel fijn om hier te zijn samen met Mo maar ook heel gek, jullie lijken zo ver weg!

Lieve allemaal, iedereen is binnen in the office, so I have to start!
Heel veel liefs en tot snel. Suus
En groetjes van Mo ;)

• 07 Februari 2014 - 12:01

Miranda:

Hoi Suus!

Wat fijn dat het allemaal zo leuk is daar! Je zit zeker nog in het KCS ritme...wat betreft het te laat komen hahaha

Veel plezier nog en groeten aan Mo ;)

• 07 Februari 2014 - 19:11

Jur En Tom:

Dear The both of you!!! Mo and Suuske....

So great to read your story, Suus , i'm so very curious of your life there and in what respect Accra differs from Bamako and Dakar...and honestly, i'm very curious of the progress Mo is making in English, hope he will write part of your daily stories in his best English! i'm positively sure that he will do great while doing that !

Super cool that you enjoy it so much there and that, even though you also must get adapted to speaking English much more than French, you still enjoy the African lifestyle so very much ! Enjoy to the most,the both of you, enjoy the company of eachother, write as many stories as possible, we enjoy reading them...

Have fun and do great, as i know the both of you will !!! Love to you and Mo...

Take good care of eachother.... XXXXX lots of love from us !

• 09 Februari 2014 - 19:38

Karen:

Lieve Suus en Mo, goed van jullie te horen! Fijn dat het goed gaat, het appartement leuk en dat het meeste het zelfs doet! Natuurlijk ook te gek dat het samenzijn met Mo supergoed gaat, maar ik had niets anders verwacht....

Leuk ook om te lezen over je stage. Heel herkenbaar en sluit denk ik goed aan bij je studie. En dat onderaan beginnen: zonder lekkere bodem zijn de meeste pizza's ook niets!

Veel plezier, liefs, Karen

• 12 Februari 2014 - 08:55

Roelie:

Leuk om over je verhaal te lezen. Misschien kun je je ervaringen straks hier nog toepassen als het gaat om het verkrijgen van inzicht in de kwaliteit van ziekenhuizen en van zorg! Veel succes en een fijne tijd samen. Roelie

• 12 Februari 2014 - 16:17

Mirte:

Hoi Suus,
    Wat klinkt het allemaal goed! En wat ziet het er leuk uit. Top appartement. En 'gelukkig' hebben ze ook een KFC. Wat zien jullie er gelukkig uit. Fijn dat jullie het leven samen nu eens echt uit kunnen proberen. Wat heb je een goed stageadres. Alles bij elkaar ben je een geluksvogel. Doe je de groeten aan Mo en voor jullie allebei een dikke knuffel.

Liefs van Valentino en de Mirt.

• 13 Februari 2014 - 21:13

Suuz:

Aaah bultiee. Zo leuk om je verslag te lezen. Klinkt goed allemaal! Nu alweer zin in je nieuwe verslag.
    Xxxxxx ook voor mo